[Analyse] Wat wil John de Mol met TMG?

[Analyse] Wat wil John de Mol met TMG?
  • Media
  • 20 jan 2017 @ 16:17
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • DagbladenRadioTelevisieVideo

Voor wie het nog niet wist, John de Mol heeft in alle edities van DeMedia100 tot nu toe op nummer 1 gestaan en het ziet er niet naar uit dat dit de komende jaren zal veranderen. De afgelopen dagen werd zijn enorme invloed op het de Nederlandse media meer zichtbaar dan ooit.

Natuurlijk kenden we De Mol al als oprichter van televisieproducent Talpa dat met The Voice geldt als een van de meest succesvolle televisieproducenten ter wereld.

Talpa is hofleverancier van televisieprogramma's aan zowel RTL als SBS, waarin Talpa een belang heeft van 33 procent.

Precies een jaar geleden - 15 januari 2016 - wordt een ingewikkelde deal aangekondigd waarbij de radiozenders van 538 Groep - in eigendom van Talpa; Radio 538 en SLAM! - en die van TMG - Sky Radio en Radio Veronica - zouden opgaan in een nieuw radiobedrijf. Gegeven de aandelenverhouding - Talpa zou een aandeel van 77,15 procent krijgen in het nieuwe radioverdrijf - is er meer sprake van een overname dan van een fusie.

Bovendien zou TMG 27 miljoen euro betalen voor een belang van 15 procent in Talpa Broadcasting en daarmee in het 33 procentsbelang van Talpa in SBS - waarmee, in ieder geval rekenkundig, 5 procent van SBS in handen van TMG zou komen.

John de Mol: 'Voor mij komt er met het nieuws vandaag veel samen. Als ontwikkelaar en producent van content zetten wij een stap die de positie van de radiobedrijven aanpast aan de huidige tijd. Radio vind ik het meest interessante medium dat er bestaat, het is interactief, dynamisch en altijd live en door de snelheid kan een adverteerder bij wijze van spreken binnen een uur op de radio zijn. Iedereen ziet mij wellicht als televisieman, maar mijn carrière ben ik begonnen bij de radio en dat is waar mijn hart ook nog steeds ligt. Door het verruimen van de eigendomsbeperking van de Nederlandse commerciële radio per 1 januari 2016 is de weg vrijgekomen voor de consolidatie van de radiosector en kunnen we onze droom waarmaken om een sterk radiobedrijf te creëren en de radiomerken Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica, SLAM! in een radio onderneming te laten samen gaan. Gezamenlijk bereiken we hiermee zo’n 7,3 miljoen luisteraars per week. Meer dan ooit zullen we de profielen van de verschillende stations kunnen aanscherpen, zodat ze maximaal complementair zijn en het totale bereik groter wordt.'

In april komt er protest van de Persgroep - eigenaar van radiozender Qmusic. CEO Christian van Thillo: 'We gaan kijken wat dit betekent voor de concurrentie. We gaan onze belangen verdedigen. Dat is logisch, dat zou elk bedrijf in deze situatie doen. Dit stelt ons wel voor een uitdaging.'

Van dat protest van de Persgroep wordt daarna niet meer gehoord. In juli komt er een update. De 27 miljoen euro investering van TMG vervalt. OMS, waarin Talpa een meerderheidsbelang heeft, gaat spotsales voor het nieuwe radiobedrijf doen. TMG en Talpa gaan samenwerken op gebied van online video.

Op 3 oktober wordt bekend gemaakt dat de deal rond is - Menno Koningsberger gaat de nieuwe radiogroep leiden. Op 9 okober kondigt TMG de lancering van videoplatform VNDG aan.

In december gaat het verhaal dat er een overnamebod op TMG in de maak is. Op 14 december maakt TMG bekend dat de Belgische dagbladuitgever Mediahuis - in Nederland eigenaar van NRC Media, De Limburger en het Limburgs Dagblad - en VP Exploitatie een overnamebod doen van 5,25 euro per aandeel TMG. VP Exploitatie is de investeringsmaatschappij van de familie Van Puijenbroek, die al een belang van 41,3 procent in TMG heeft.

Dezelfde dag publiceert Villa Media een artikel met de kop John de Mol wordt weggejaagd bij TMG: 'De hele operatie lijkt er dan ook op gericht om afscheid te nemen van de aandeelhouders Frank Botman (Dasym) en John de Mol en in een moeite door van de huidige strategie waarbij TMG wordt uitgekleed en alle hoop is gevestigd op de digitale strategie.'

In hetzelfde artikel zegt Guus van Puijenbroek, directeur van VP Exploitatie: 'Als betrokken aandeelhouder ondersteunen wij al decennialang de onderneming, het management en de redacties van TMG bij het waarborgen van een iconisch Nederlands merk als De Telegraaf, met onafhankelijke en hoogwaardige content. Wij zijn ervan overtuigd dat de verdere toekomst van TMG het beste is verzekerd in een partnerschap met Mediahuis.'

Villa Media zegt dat de positie van CEO Geert-Jan van der Snoek op het spel staat: 'Het valt dan ook te verwachten dat de huidige TMG-topman Van der Snoek aanblijft als de verkoop doorgaat. Hij is de belichaming van de strategie die door redacties juist wordt gevreesd.'

Het nieuwe jaar begint met heftig nieuws bij TMG, dat al lange tijd in staat van reorganisatie verkeert: TMG wil de redacties van De Telegraaf, Metro en de regionale bladen in één organisatie onder te brengen. Daardoor verdwijnen 45 van de 185 FTE's bij Holland Media Combinatie. Er komt veel kritiek los.

Op 9 januari 2017 wordt bekend dat het radiobedrijf de naam Talpa Radio krijgt.

Op 11 januari bevestigen Mediahuis en VP Exploitatie hun voornemen om gezamenlijk een openbaar bod uit te brengen op alle uitstaande aandelen van de Telegraaf Media Groep.

Op 17 januari wordt bekend dat John de Mol een belang heeft genomen van 18,4 procent in TMG. De Telegraaf publiceert TV-tycoon De Mol mengt zich in strijd om TMG: 'Het belang lijkt afkomstig van investeringsmaatschappij Dasym dat meldt dat het belang in TMG is teruggevallen naar 0 procent. Het belang van Dasym - meer dan 20 procent - lijkt te zijn verdeeld tussen John de Mol en Delta Lloyd, die beide al aandeelhouder waren in Dasym. Naast de melding van De Mol heeft Delta Lloyd gemeld dat het belang in TMG is gestegen naar 11,2 procent.'

Op 19 januari vergroot De Mol zijn belang in TMG tot 20,15 procent. Het Financieele Dagblad kopt: De Mol frustreert Belgen bij inlijven Telegraaf: 'John de Mol heeft zich op het Damrak nadrukkelijk gemanifesteerd als degene die het bod van het Vlaamse Mediahuis op TMG probeert te dwarsbomen. Dinsdag legde De Mol al zijn kaarten op tafel door een persoonlijk belang te melden van 18,41 procent in de mediagroep, een positie die hij voorheen anoniem had ondergebracht in investeringsmaatschappij Dasym. Donderdagochtend bleek dat hij zijn belang in korte tijd heeft uitgebreid tot 20,15 procent.'

Het aandeel TMG op de Amsterdamse effectenbeurs sloot op 19 januari 4,6 procent hoger op 5,91 euro, ruim boven het aangekondigde overnamebod van 5,25 euro.

Over waarom John de Mol dit doet, bestaat in de media die hierover berichten geen overeenstemming. Deze vier overwegingen lijken het meeste hout te snijden:

- John de Mol is tegen de overname want als die doorgaat hebben Mediahuis en VP Exploitatie opeens een kwart van Talpa Radio in handen.

- Het gaat om geld verdienen op de korte termijn. Bij een hoger bod verkoopt John de Mol zijn aandelen voor meer geld dan hij ervoor heeft betaald. Je kunt ook zeggen: hij verkleint dan zijn verlies. Het Financieele Dagblad berekende dat John de Mol in de loop der jaren gemiddeld 9,23 euro per aandeel voor zijn belang in TMG heeft betaald.

- Hij kan zijn belang wellicht houden na de overname. Als TMG weer gaat draaien - waar John de Mol middels de samenwerking tussen Talpa en TMG op gebied van video en televisie zelf aan kan bijdragen - wordt dat belang meer waard. Als hij een vijfde van de aandelen in handen houdt, of zelfs meer, kan hij wellicht een commissaris bij TMG afdwingen en zo direct invloed krijgen op de strategie.

- Je hoort er niemand over en misschien ook onwaarschijnlijk maar waarom niet: John de Mol doet - al dan niet met partners - zelf een bod op TMG. Dat het kan is wel zeker. Quote dicht John de Mol een vermogen toe van 2,5 miljard euro. De beurswaarde van TMG is 272 miljoen euro.

In gevallen drie en vier neemt de invloed van John de Mol in de Nederlandse media verder toe, wat zijn nummer 1 positie in DeMedia100 zal versterken.
 

www.talpa.tv
www.talparadio.nl
www.tmg.nl

 

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken